آرشیو مطالب

  • روایت دختران از حضور در ورزشگاه

    روایت دختران از حضور در ورزشگاه

    ورود به مستطیل سبز ورود زنان به ورزشگاه‌ها در سال‌های اخیر نقل بسیاری از محافل اجتماعی، ورزشی و سیاسی شده است؛ موضوعی که دیگر نه‌تنها مطالبۀ زنان که مطالبۀ بسیاری از مردان جامعه نیز هست. گاه به دلایل مختلف، از ورود زنان سوری به ورزشگاه آزادی گرفته تا ورود پنهانی دختران با گریم و لباس مبدل به ورزشگاه‌ها، موج تازه‌ای به راه می‌افتد.

    بیشتر بخوانید
  • گفت‌و‌گو با بهناز شفیعی، قهرمان موتورسواری

    گفت‌و‌گو با بهناز شفیعی، قهرمان موتورسواری

    فقط به من گفتند این گاز است، این کلاچ «صددرصد از آنچه هستم راضی‌ام.» این جمله‌ای است که بهناز شفیعی بارها در طول گفت‌و‌گو تکرار کرد. او با صلابت توانسته تمام سدها را خراب کند و از آنها پل بسازد.

    بیشتر بخوانید
  • پچ‏ پچ‏ هایی دربارۀ جشنوارۀ سی‏وپنجم فیلم فجر، بهمن‏ماه ۹۵

    پچ‏ پچ‏ هایی دربارۀ جشنوارۀ سی‏وپنجم فیلم فجر، بهمن‏ماه ۹۵

    داستان‏های ناگفتۀ زنانه جشنوارۀ سی‏و‏پنجم فیلم فجر، مثل یک اتفاق بی‏خیال و کمی‏خجول، در روزهای پس از فاجعۀ پلاسکو با آتشی که به جان مردم زد، روزهای آلودگی هوای تهران و سیل سیستان و ریزگردهای خوزستان آغاز می‏شود؛ مهم‏ترین رویداد عرصۀ سینمای ایران با فیلم‏هایی که امسال بیشتر از همیشه تلخ و تلخ‏نگارانه است.

    بیشتر بخوانید
  • زنانگی صوفیانه

    زنانگی صوفیانه

    زنانگی صوفیانه در اندیشۀ مولانا و ابن عربی آر. دابلیو. جی. آستین* در میان سه جریان مهم، متمایز و برخاسته از سنت ابراهیمی (اسلام، یهودیت، مسیحیت) و در میان نظریات ریشه‏ای و بنیادین آنها، تصویری نمادین و متفاوت از وجود زنانه بخشی پنهان و جذاب را شکل می‏دهد که از بخش‏های رمزآلود این سنت‏ها تفسیری متفاوت به‌دست می‏دهد.

    بیشتر بخوانید
  • بررسی تحولات جدید بازار کار زنان در گفت‌و‌گو با زهرا کریمی، اقتصاد‌دان

    بررسی تحولات جدید بازار کار زنان در گفت‌و‌گو با زهرا کریمی، اقتصاد‌دان

    مشاغل کم‌درآمد و بی‌ثبات سهم زنان از رکود اقتصادی «مسائل زنان» و «مسائل اقتصادی» دو موضوع عمیقاً درهم تنیده‌اند که تأثیر و تأثراتشان بر یکدیگر بسیار فراتر از چیزی است که به نظر می‌رسد. حق تحصیل، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مناسب، درآمد مناسب برای امرار معاش، مسئلۀ خشونت خانگی و هزاران موضوع مرتبط با زنان اغلب یک پا در نابرابری‎‌ها و مشکلات اقتصادی زنان دارند

    بیشتر بخوانید
  • اقتصاد از چشم‌اندازی زنانه

    اقتصاد از چشم‌اندازی زنانه

    پژوهش‌های اقتصادیِ زنانه‌نگر تاریخی طولانی‌ دارند، اما فقط چند دهه است که به عنوان مجموعه‌چشم‌اندازهایی جدید شناخته شده‌اند. آنچه امروز به نام اقتصاد زنانه‌نگر می‌شناسیم دهۀ ۱۹۶۰ در واکنش به الگوی بازار کار و مطالعات خانواده شکل گرفته است. تا پیش از آن، زنان و فعالیت‌های سنتی زنان صرفاً درون خانواده تعریف می‌شدند.

    بیشتر بخوانید
  • گفت‌وگو با نسیم مرعشی، نویسندۀ رمان هرس

    گفت‌وگو با نسیم مرعشی، نویسندۀ رمان هرس

    خانۀ من خراب نمی‌شود وقتی از یک کتاب خوب حرف می‌زنیم دقیقاً چه معیارهایی را در نظر می‌گیریم: ژرف‌نگری نویسنده، پیچیدگی اثرش، نوآوری در محتوا و فرم یا اقبال عام؟ در آشفته‌بازار ادبیات امروز، منتقدان و تحلیلگران ادبی به راه خود می‌روند و مخاطبان اندک‌شمار کتاب نیز به راه خود.

    بیشتر بخوانید
  • مرده خوابیده؟

    مرده خوابیده؟

    خاله‌فریبا با لباس‌خوابِ سفید نشسته تو تختخواب. لحاف رو هم کشیده تا زیر سینه‌ش. شیشه‌های قرص و شربت گیاهی ولوئه رو پاتختی. زیرِ چشم‌هاش طوق سیاه ‌افتاده. خیره ‌شده به ‌روبه‌روش. بیشتر شبیه آدمیه که یهو فهمیده‌ سرطان داره تا زنی که طلاق گرفته. می‌شینی لبِ ‌تخت. خاله‌فریبا همین‌طور خیره مونده به روبه‌روش. به هیچ‌جا. دستش رو می‌گیری تو دست‌هات. داغ و زبره. نگات نمی‌کنه. یهو بغضش می‌ترکه. زنجموره می‌کنه و اشک می‌ریزه.

    بیشتر بخوانید
  • گفت‌وگو با عطیه عطار‌زاده، شاعر و نویسنده

    گفت‌وگو با عطیه عطار‌زاده، شاعر و نویسنده

    چیزی در من شبیه شعر می‌شود عطیه عطارزاده با پیشینۀ‌ سینما و بعد نقاشی به جهانِ ادبیات پا گذاشته است. البته راه رفتن او در جهان ادبیات تا به امروز و با چاپ دو کتابش همراه بوده با تجربه‌هایی متفاوت. عرصۀ‌ نوشتار برای او عرصه‌ای ا‌ست که در آن شکل دیگر نوشتن را می‌آزماید. این مهم را می‌توان با نگاهی به مجموعه‌شعرش، اسب را در نیمۀ دیگرت برمان، و رمانش، راهنمای مُردن با گیاهان دارویی، جست‌وجو کرد. عطارزاده در تلاش است با ایجاد پیوندهایی غیرمعمول در منطق متن جهانی تازه بیافریند. این تلاش را در شعرهایش در پیوند انسان با اشیا و به‌طور خاص حیوانات می‌بینیم و در رمان رابطه‌ای‌ است که با گیاهان دارویی برقرار می‌کند. جهانِ نوشتار عطارزاده جهانی‌ است سیال و بکر؛ جهانی که حد و حدود مشخصی دارد، اما سرشار است از کنایه و ابهام که روایت را چه در شعر و چه در رمان پیش می‌برد. آنچه می‌خوانید پاسخ‌های عطارزاده است به پرسش‌هایی دربارۀ این دو اثرِ تازه‌منتشرشده‌اش.

    بیشتر بخوانید
  • فروغ فرخ‌زاد به روایت نامه‌هایش

    فروغ فرخ‌زاد به روایت نامه‌هایش

    دل‌نوازی‌های آرام‌آرامِ یک پری من پری کوچک غمگینی را می‌شناسم که در اقیانوسی مسکن دارد و دلش را در یک نی‌لبکِ چوبین می‌نوازد ‌آرام‌آرام۱ فروغ فرخزاد

    بیشتر بخوانید
  • ما از پاهایمان میمیریم

    ما از پاهایمان میمیریم

    دربارۀ رمان بی‌باد، بی‌پارو، نوشتۀ فریبا وفی مرگ‌های خاموش برخی نویسنده‌ها، که کم هم نیستند، برای خود و داستان‌هایشان یک زندان انفرادی ساخته‌اند. کسی آنها را محکوم نکرده. این حکم را خودشان برای خودشان بریده‌اند. انفرادی یعنی قطع ارتباط با دیگری و دیگران. یعنی محروم شدن از شنیدن صدای دیگری‌ها. انفرادی یعنی زیستی که محدود می‌شود به یک نفر و شنیدن صدای همان یک نفر. داستان‌هایی که می‌خوانیم اکثراً در موقعیت انفرادی هستند. یعنی نویسنده به‌غیر از صدای خودش صداهای دیگر را نمی‌شنود. وقتی داستان‌ها دور خودشان می‌چرخند پر هستند از کلمات و خالی‌اند. هر بار خالی‌تر از قبل می‌شوند و پوک‌تر. زندگی عینی نویسنده ممکن است پر از ارتباطات باشد، پر از شلوغی و هیاهو و رفت‌وآمدهایشان. اما مهم جریانی است که در ذهن نویسنده می‌گذرد. داستان‌ها نشان می‌دهند که ذهن نویسنده در موقعیت انفرادی قرار گرفته است. وقتی در داستان‌های نویسنده از صداهای متفاوت و متکثر خبری نیست، وقتی تک‌صدایی کنترل تمام داستان‌ها را در دست گرفته، یعنی ذهن نویسنده در موقعیت انفرادی قرار دارد و صدای دیگران را نمی‌شنود.

    بیشتر بخوانید
  • قصۀ دختران ایرانشهر اینجا تمام نمیشود

    قصۀ دختران ایرانشهر اینجا تمام نمیشود

    قصۀ دختران ایرانشهر برای من از زمستان ۹۵ با متن و عکسی در اینستاگرام شروع شد. متن را در صفحۀ یکی از دختران معروف کولهگرد خواندم که آن زمان مسافر سیستانوبلوچستان بود. مریم و دوستانش در یکی از شبها قصد اتراق در یکی از پارکهای ایرانشهر را داشتند که با منع نیروی انتظامی مواجه شدند. نیروی انتظامی با این استدلال که ایرانشهر ناامن است و امکان چادر برپا کردن در خیابانهای شهر وجود ندارد، مریم و دوستانش را به مقر نیروی انتظامی منتقل و با احترام از آنها دعوت کردند تا در محوطۀ پاسگاه چادرهای خود را برپا کنند.

    بیشتر بخوانید
  • آن زن با سبد کتاب آمد

    آن زن با سبد کتاب آمد

    گفت‌وگو  با  رحیمه پرویزپور ،  مؤسس کتابخانۀ روستای ابتر رحیمه پرویزپور بیست‌وهشت‌ساله و متولد روستای ابتر از توابع شهرستان ایرانشهر بلوچستان است. ابتر حدود سه‌هزار نفر جمعیت دارد که بلوچ و اهل تسنن‌ هستند. رحیمه مهندسی کامپیوتر خوانده و گویا از قدیم الفتی دیرینه با کتاب داشته است. می‌گوید وقتی کتاب می‌خواند آرام می‌شود، افق ذهنش گشوده می‌شود و پرندۀ خیالش پر‌و‌بال می‌گیرد. شاید لابه‌لای سطور همین کتاب‌ها بود که اولین بار خواب‌هایی دور و دراز و شیرین برای روستا و مردمانش دید و جسارتی در خودش کشف کرد که انتظارتش را نداشت. رحیمه سال ۹۶ به‌عنوان اولین و تنها زن روستا در انتخابات شورای شهر و روستا شرکت کرد. البته او با مخالفت بزرگان فامیل مجبور به انصراف شد اما از پا ننشست و به جست‌وجوی راه‌های دیگری برای تحقق رؤیایش برآمد که از زبان خودش شنیدنی‌تر است.

    بیشتر بخوانید
  • درسهایی که از عایشه آموختم

    درسهایی که از عایشه آموختم

    یک ساعت پیش از آنکه عایشه را برای اولین بار ببینم نزدیک بود پلیس به جرم راهزن بودن دستگیرم کند؛ آن هم وسط جادهای که دانه میریختی پرنده برش نمیداشت. وقتی پلیس سر رسید، من و همسفرم حداقل دهساعتی میشد که در راه خاکی ناکجاآبادی، کنار خلیجفارس مواج، منتظر عبور یک ماشین بودیم. نزدیک نیمهشب بود و از نظر افسر عصبانی تنها دلیل قانعکنندۀ بودن ما آنجا، قاچاق، سرقت یا جنون بود. دیگر حتی نشد توضیح بدهیم هیچهایک میکنیم و سبک سفرمان این است. کولههایمان را ریختند بیرون و ما را گشتند. کمی بعد، فهمیدیم پراید سراسیمهای که یکی دو ساعت قبل از روبهرو عبور کرده بود، به پلیس چغلیمان را کرده که چه نشستهاید دو راهزن، یکی زن و یکی مرد، در فلان جاده دراز کشیدهاند، منتظر قربانی!

    بیشتر بخوانید
  • دربارۀ مستند توران‌خانم

    دربارۀ مستند توران‌خانم

    توران میرهادی کیست؟ چگونه می‌زیسته است؟ آرمان‌ها و دغدغه‌های ذهنی‌اش چه بوده است؟ برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف بزرگش چگونه تلاش کرد؟ چطور در این مسیر بر مشکلات فائق شد؟ انسانی که زندگی‌اش آکنده از تأملاتی برای ساختن جهانی بهتر بود و بیش از همه در او شفقت و همدلی موج می‌زد. و این همان چیزی است که این روزها در جهان پیرامون ما ضرورتی است کمیاب که آدم‌ها از آن دست کشیده‌ند انگار؛ جامعه را به شکل خانوادۀ خود دیدن، به شکل یک خانوادۀ ابَر‌انسانی.

    بیشتر بخوانید
  • گفت‌وگو با سوزان کندی، کارگردان صاحب سبک تئاتر آلمان

    گفت‌وگو با سوزان کندی، کارگردان صاحب سبک تئاتر آلمان

    سوزان کندی، پس از سیزده سال کار تئاتر در هلند، از سال ۲۰۰۹ به‌صورت فعال در آلمان به کارگردانی مشغول شد و رسماً از سال ۲۰۱۱ در تئاتر دولتی مونیخ۵ به زبان آلمانی به کارگردانی پرداخت. او در نظرسنجی سال ۲۰۱۳ منتقدان یک ماهنامۀ تخصصی آلمانی‌زبانِ تئاتر۶ به‌عنوان کارگردان جوان سال انتخاب شد. از سال گذشته عضو کمیتۀ برنامۀ تئاتر مردم برلین۷ و یکی از دستیاران کارگردان‌های این تئاتر است. همچنین در سال گذشته جایزۀ مهمی۸  در این زمینه دریافت کرد. این جایزه به هنرمندان یا تئاترهایی تعلق می‌گیرد که با روش‌های ابتکاری و نوآورانه به تئاتر اروپا کمک کرده‌اند. سوزان کندی۱، کارگردان تئاتر، متولد ۱۹۷۷ فردریش‌ هافن آلمان و فارغ‌التحصیل رشتۀ کارگردانی مدرسۀ هنر۲ آمستردام است. او پس از فارغ‌التحصیلی نمایش‌های متعددی را در هلند کارگردانی کرد که عمدتاً در تئاتر‌شهر۳ معروف شهر گنت (که تهیه‌کنندۀ تولیدات بین‌المللی تئاتر سلطنتی هلند است) و تئاتر ملی لاهه۴و تئاتر سلطنتی لاهه به اجرا درآمدند؛ آثاری که باعث شدند از نمایش‌های او برای اجرا در چند فستیوال تئاتر هلند دعوت شود.

    بیشتر بخوانید
  • نگاهی به مستند در جست‌وجوی ویوین مایر، ساختۀ جان مالوف

    نگاهی به مستند در جست‌وجوی ویوین مایر، ساختۀ جان مالوف

    تا سال ۲۰۰۷ که برخی عکس‌های مایر برحسب تصادف، در یک حراجی در شیکاگو، به معرض فروش گذاشته شد، کسی نامی از او نشنیده بود و درست هم‌زمان با اینکه جان مالوف، کلکسیونر و علاقه‌مند به عکاسی، نگاتیوهای مایر را از حراجی شیکاگو خرید پنجرۀ جدیدی رو به زندگی هر دو آنها گشوده شد.بان‌ها در جست‌وجوی ویوین مایر مستندی است شخصیت‌نگار دربارۀ ویوین دورتی مایر (۱۹۲۶-‌۲۰۰۹)، عکاس پر‌شور خیابانی، که بسیاری از او، به‌دلیل پر‌کاری و عدم انتشار عکس‌هایش در زمان خود، با نام امیلی دیکنسونِ عکاسی امریکا یاد می‌کنند.

    بیشتر بخوانید
  • نگاهی به فیلم رگ خواب، ساختۀ حمید نعمت‌الله

    نگاهی به فیلم رگ خواب، ساختۀ حمید نعمت‌الله

    هیولاهای دور و اطرافت را به جا نیاوری و به هر وعده و حرف و گوشه‌چشمی دلخوش کنی. فیلم در ترسیم هر دو سوی منش و کنشِ چنین کاراکترهایی موفق است؛ اغراق در خیال‌پردازی روی دیگرش غرق‌شدن در کابوس است و مینا در هر دو وجه تا ته ماجرا پیش می‌رود. او حساس و آسیب‌پذیر از گذشته برای عبور از سختی تجربه‌ای که از سر گذرانده بسیار مستعد این حال و روز است و کامران و کامران‌ها هم الحق در کشف و شکار چنین بره‌های معصومی گرگ بالان‌دیده‌اند. یک. رگ خواب حکایت رؤیابینی و مصائب زندگی در هپروتِ خیال است؛ روایت خوش‌خیالی و بی‌خبری. انگار فیلم‌ساز قصد کرده به شعر معروف «ز هشیاران عالم هر که را دیدم غمی دارد» جواب دندان‌شکنی بدهد و عواقب خو کردن به خیال و رؤیا را به تصویر بکشد. سادگی و معصومیت و بی‌خبری شخصیت مینا (لیلا حاتمی) از همین استراتژی ناشی می‌شود، چون برای فرو رفتن در عالم خواب و خیال لازم است کمی مشنگ و ساده‌دلانه (نه ساده‌لوحانه) با جهان برخورد کرد تا تلخی زهرآگین واقعیت را نبینی،

    بیشتر بخوانید
  • دربارۀ مستند ناپدید، ساختۀ فرحناز شریفی

    دربارۀ مستند ناپدید، ساختۀ فرحناز شریفی

    پیش آمده که کلیدی را گم کنیم، نامه‏ای به‏خصوص که مدتی در گنجه‏ای گذاشته بودیم و یا یادگاریِ کوچکی از یک دوست که بعد مدت‏ها دلمان هوایش را کرده است. می‏رویم و در جاهای معمول دنبال گم‌شده‏مان می‏گردیم. اول سر‏سری و بعد با جدیت. کار به سوراخ‏ سنبه‏ ها می‏کشد؛ گشتن‏های چندبارۀ فرسایشی. شده که شیءِ مورد نظر را پیدا نکنیم و دست از پا درازتر جایی بنشینیم و آخرین بارهایی را که دیده بودیمش، مرور کنیم. بر خود لعنت بفرستیم از حواس‏پرتی و فراموشی، و بسته به اهمیت چیزی که گمش کرده‏ایم بغضمان بگیرد یا احساس خسران کنیم.

    بیشتر بخوانید
  • مروری بر نمایشگاه عکس تا خانوادۀ عزیزب،تشفق کلهر

    مروری بر نمایشگاه عکس تا خانوادۀ عزیزب،تشفق کلهر

    «خانوادۀ عزیز» عنوان نمایشگاه عکسی از شفق کلهر است که در مهرماه در کافه‌عکس مجتمع اسکان برگزار شد. این مجموعه‌عکس دوازده‌فریمی، که از تکنیک تصویر در تصویر (دبل اکسپوزر) بهره برده‌ است، ترکیبی است از عکس‌هایی سیاه‌و‌سفید از خانۀ پدری هنرمند و اسکرین‌‌‌‌‌‌شات‌هایی از گفت‌وگوهای روزانه و معمولی اعضای خانواده‌اش در یکی از شبکه‌های اجتماعی (گروهی در تلگرام با همین نام).

    بیشتر بخوانید
  • مشکل زنان یا مشکل علم؟

    مشکل زنان یا مشکل علم؟

     شِیلا توبیاس ترجمۀ سعیده وثوق پور، شیرین کریمی آمارهای دلسردکننده‌ای از حضور و نقش زنان در علم وجود دارد، همراه با تفاسیر گوناگونی از این آمار. اما اینکه دانشمندان را متقاعد کنیم که مشکلی وجود دارد و این مشکل همهٔ آنهاست و نه صرفاً دانشمندان زن، بسیار دشوار است. من در ۲۰ سال گذشته تحلیل‏گر و فعال زنانه‌نگر بوه‏ام. بر این باورم که اگر قرار است توصیه‏های سیاستی تأثیرگذار باشند، تحلیل باید بر عمل‌گرایی مقدم باشد. در هشت سال گذشته، ایدئولوژی علم و دستاوردهای علم را مطالعه کرده‌ام. این مطالعه باعث شد میان ایدئولوژی پدرسالاری و اساطیر حاکم بر جست‏وجوی استعدادهای علمی جدید پیوندی بیابم.

    بیشتر بخوانید
  • مروری بر ورود زنان به ترجمۀ متون مقدس

    مروری بر ورود زنان به ترجمۀ متون مقدس

    در تاریخ بلندِ ترجمه از هر زبانی به زبان دیگر، مهم‌ترین مباحث نظری، برآمده از کوشش‌ها برای ترجمۀ متون مقدس بوده است. متون مقدس، از یک سو، مخاطبان فراوانی داشته‌ و همواره پرخواننده‌ترین آثار مکتوب بوده‌اند، از سوی دیگر، خوانندگان در رویارویی با این متن‌ها چشم داشته‌اند که متنی مقدس و پیامی از سوی خدا را بخوانند.

    بیشتر بخوانید
  • بررسی رابطهٔ فناوری و جنسیت

    بررسی رابطهٔ فناوری و جنسیت

    فناوری مانند علم حیطه‏ای است که در وهلهٔ اول به نظر می‌رسد نسبت به جنسیت جهت‌گیری خنثی دارد و ادعای بی‌طرفی و انسان‏گرایی از آن شنیده می‏شود. اما در زندگی اجتماعی،‏ که جنسیت یکی از عناصر اصلی آن است، تمام عرصه‏ها به نوعی با جنسیت مرتبط‌اند. در این میان، ارتباط برخی حیطه‏ها با جنسیت آشکار و برخی دیگر پنهان است. در مورد ارتباط میان فناوری و جنسیت می‏توان به مباحثی همچون «تعیین و انتخاب جنسیت»، «جنسیت و آموزش فناوری»، «جنسیت و شغل‏های فناوری‌محور»، «جنسیت و بهره‏وری از فناوری» و «آثار فناوری بر برابری جنسیتی» اشاره کرد.

    بیشتر بخوانید
  • اختلال خودزشت‌پنداری

    اختلال خودزشت‌پنداری

    حداکثر ۲٫۴درصد و حداقل ۱.۷درصد کل جامعۀ امریکا به اختلال خودزشت‌پنداری دچارند. این آمار به این معناست که تقریباً از هر ۵۰ نفر یک نفر به این اختلال مبتلاست. اغلب ما از چیزی در ظاهر خود راضی نیستیم؛ بینی کج، فرم نامناسب لب‌ها هنگام لبخند یا چشم‌های زیادی بزرگ یا زیادی کوچک. این نقص‌ها، اگرچه ذهنمان را آزار می‌دهند، در زندگی روزمرۀ ما اختلالی ایجاد نمی‌کنند. اما افراد مبتلا به اختلال خودزشت‌پنداری (BDD)1 ساعت‌ها درگیر نقص‌های واقعی یا خیالی در ظاهر خود هستند. این افراد نمی‌توانند افکار منفی خود را کنترل کنند و حرف کسانی را که می‌گویند ظاهرشان مشکلی ندارد باور نمی‌کنند. این افکار می‌توانند باعث فرسودگی شدید عاطفی شوند و در زندگی و عملکرد روزمره‌شان اختلال ایجاد کنند. این افراد آنچنان نگران‌اند مبادا  دیگران متوجه عیب‌هایشان شوند که ممکن است از رفتن به سر کار یا مدرسه خودداری کنند، از موقعیت‌های اجتماعی دوری کنند و خود را حتی از دوستان و اعضای فامیل مخفی کنند.

    بیشتر بخوانید
  • وسواس فکری‌ـ‌عملی

    وسواس فکری‌ـ‌عملی

    می‌خواهید از خانه بیرون بروید اما چندین بار قفل در را باز و بسته می‌کنید تا از قفل بودن آن مطمئن شوید. حمام کردن شما بیشتر و طولانی‌تر از افراد عادی است و هنگام راه رفتن در خیابان روی خطوط پا نمی‌گذارید یا به محض بروز درد یا اشکالی کوچک در عملکرد بدنتان بدترین بیماری‌ها را تصور می‌کنید و... این نشانه‌ها بخشی از نشانه‌های معضلی است که امروزه آن را اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)1 می‌نامند. این اختلال جزء ۲۰ دلیل عمدۀ ناتوانی‌های حاصل از بیماری در دنیا است و امکان ابتلا به آن در دنیای پراسترس کنونی برای همه وجود دارد و شاید بسیاری از ما بدون اینکه بدانیم به آن مبتلا هستیم.

    بیشتر بخوانید
  • پاسخ به پنج سؤال مهم دربارۀ ارگاسم واژینال

    پاسخ به پنج سؤال مهم دربارۀ ارگاسم واژینال

    ارگاسم واژینال چیست؟ این سؤالی است که ممکن است خیلی از ما در ذهن داشته باشیم، اما پیدا کردن پاسخ این پرسش‌ ـ و کنار زدن تصورات و کلیشه‌های تاریخی رایج در مورد آن‌ ـ درست مثل مسئلۀ وجود حیات در سیارات دیگر کار پرزحمتی است! از آنجا که در فرهنگ ما رابطۀ جنسی چیز ترسناکی محسوب می‌شود، ما از آموزش جنسی دقیق، کامل و بر مبنای لذت، چه در خانه و چه در مدرسه، محروم هستیم. متأسفانه، حجم قصه‌های جنسیت‌زده‌ای که دربارۀ لذت، واکنش جنسی و ارگاسم وجود دارند چنان زیاد است که این دروغ‌ها به فرهنگ راه پیدا کرده و به واقعیات پذیرفته‌شده تبدیل شده‌اند. اگر به شما گفته شده که بدنتان «عجیب و غریب» است یا «شبیه بدن‌های بقیه نیست» ـ یا خودتان چنین حسی نسبت به بدن خودتان داشته‌اید  ـ آن وقت متوجه می‌شوید از چه حرف می‌زنم.

    بیشتر بخوانید
  • از قضاوت بدنتان دست بردارید

    از قضاوت بدنتان دست بردارید

    اشلی میلر هفت‌ساله که بود همیشه به خاطر اینکه مثل دختر همسایه شکم صافی نداشت گریه می‌کرد. او که حالا زن ۲۶‌سالۀ درشت‌اندام و مدیر بازاریابی مجلۀ یوگاست می‌گوید: «من همیشه به وزنم فکر می‌کردم و از بدنم خجالت می‌کشیدم. یادم هست که سایز عروسک باربی ۳۶ بود و همیشه به مادرم می‌گفتم وقتی بزرگ بشوم من هم سایزم ۳۶ می‌شود.» وقتی اشلی وارد دانشگاه شد آن‌قدر رژیم گرفت و ورزش‌های سنگین انجام داد که به پرخوری عصبی دچار شد: «وزنم مدام ۱۵ کیلو بالا و پایین می‌رفت و اعتماد‌به‌نفسم را هم همراه خودش نوسان می‌داد.» تا اینکه یک روز، به پیشنهاد یکی از هم‌کلاس‌ها، تصمیم گرفت یوگا را هم امتحان کند: «همه‌‌اش نگران بودم که نکند وصلۀ ناجور باشم، نکند نتوانم حرکت‌ها را انجام بدهم و نکند بقیه خوش‌هیکل و قلمی باشند. اما وقتی وارد شدم، دیدم همه‌جور آدمی آنجا هست، بزرگ و کوچک، پیر و جوان، خوش‌هیکل و نه‌چندان خوش‌هیکل.»

    بیشتر بخوانید
  • روان زخمی پس از حادثه

    روان زخمی پس از حادثه

    مشغول تماشای فیلم گوژپشت نوتردام بودم که ناگهان دچار شوک شدم. از همان ابتدای فیلم که شاهد خشونت پنهانی۱ به کازیمودو بودم ـ‌ اینکه به او می‌گفتند دنیا جای امنی نیست، اینکه هیچ‌کس هیچ‌وقت او را نخواهد پذیرفت و دوست نخواهد داشت و اینکه فرولو صلاح و مصلحتش را می‌خواهد ـ رنجی تکان‌دهنده اما آشنا در جانم نشست. با نفسی حبس‌شده تماشا می‌کردم: تنهایی کازیمودو در آن برج ناقوس به‌شدت شبیه کنترل و سرکوبی بود که من سال‌ها پیش تجربه کرده بودم.

    بیشتر بخوانید
  • «نه» گفتن را هم یاد بگیریم

    «نه» گفتن را هم یاد بگیریم

    برای خیلی از ما پیش آمده که در موقعیتی قرار بگیریم که می‌‍‍‌دانیم اگر یک «نه» بگوییم آسایش و آرامش زیادی را برای خود خریده‌ایم، اما نتوانسته‌ایم از این کلمۀ دو‌حرفی استفاده کنیم و آن را به زبان بیاوریم. شاید موقع گفتن این کلمه با کلی ترس و اما و اگر مواجه شده‌ایم که دست‌ آخر باعث شده نتوانیم جواب منفی بدهیم بلکه، به‌جای آن، با گفتن یک «بله»، به طور موقت، همه چیز را چه در درون و چه در بیرون وجودمان آرام کرده‌ایم. از سوی دیگر، خیلی جاها هم بوده که منتظر بوده‌ایم با جواب مثبت روبه‌رو شویم اما ناگهان شنیدن «نه» حالمان را چنان بد کرده که احساس ناامنی کرده‌ایم و از خودمان و روابطمان بیزار شده‌ایم. مشکل کجاست؟ چرا «نه» چنین نقش پررنگی در زندگی و روابط اجتماعی ما دارد؟

    بیشتر بخوانید
  • تصویر مثبت کودک از بدنش، چگونه؟

    تصویر مثبت کودک از بدنش، چگونه؟

    همان‌طور که بزرگ می‏شدم، شاهد نگاه‏ها و حرف‏های تأییدآمیز پدر و مادرم در مورد ظاهرم بودم. مادرم همیشه می‏گفت دختر زیبایی هستم (و اگرچه نوجوانان هم‏سن‏و‏سال من به سوراخ کردن گوش و بدن، تتو و رنگ مو علاقه داشتند، من احساس می‌کردم بدون اینها هم زیبا هستم). آنها هردو معمولاً دربارۀ این حرف می‏زدند که من و برادرهایم چقدر خوش‌شانسیم که لاغریم.

    بیشتر بخوانید
  • گفت‌وگو با پروفسور افسانه نجم‌آبادی

    گفت‌وگو با پروفسور افسانه نجم‌آبادی

    زندگی‌نامه و خاطرات از ژانرهای محبوب این سال‌هاست. به ویترین کتاب‌فروشی‌ها که نگاهی می‌اندازی پر است از کتاب‌های خاطرات و زندگی‌نامه‌های مشاهیر. روزنامه‌ها و مجله‌ها را که ورق می‌زنی صفحاتی را با عنوان تاریخ ‌شفاهی می‌بینی که برخی از مصاحبه‌های آنها مغایر با مختصات و ملزومات تاریخ ‌شفاهی است. تاریخ‌ شفاهی روایتی متفاوت از تاریخ مکتوب است که مورخان از آن در ارائۀ زندگی جاماندگان و فراموش شدگان استفاده می‌کنند.

    بیشتر بخوانید
  • گفت و گو با پروفسور لیلا احمد

    گفت و گو با پروفسور لیلا احمد

    0 نظر

    به‌تازگی کتاب مشهور و جریان‌ساز لیلا احمد، فمینیست مسلمان مصری‌ امریکایی، با نامِ زنان و جنسیت در اسلام: ریشه‌های تاریخی جدال امروزی، با ترجمۀ فارسی دکتر فاطمه صادقی، نویسنده و پژوهشگر علوم سیاسی و مطالعات جنسیت، در ایران منتشر شده است. بر این اساس مصمم شدیم، هم به معرفی کتاب بپردازیم و هم با مؤلف آن دربارۀ آثارش، تحلیل‌ها و تفسیر‌های او از مسائل زنان در حوزۀ کشورهای اسلامی و تجربیاتش گفت‌وگو کنیم.

    بیشتر بخوانید
  • کلثوم‌ننه؛ نقدی بر خرافه‌گرایی یا دست‌اندازی زنان بر ساحتی مردانه

    کلثوم‌ننه؛ نقدی بر خرافه‌گرایی یا دست‌اندازی زنان بر ساحتی مردانه

    اهل بخیه عصر صفوی را عصری دانسته‌اند که زنان در پستوی حرم‌سراها مناسبات سیاسی را رقم می‌زدند. بانوی سلبریتی این دوره را می‌توان پری‌خانم (نسبتی با پری‌قد‌بلنده ندارد) دانست؛ دختر شاه‌طهماسب اول که پس از مرگ ابوی سرِ خان‌داداش (حیدر‌میرزا) را روی سینه گذاشت و اخوی‌کوچیکه (اسماعیل‌میرزا) را بر تخت سلطنت نشاند. اخوی‌کوچیکه ولی قدر و منزلت خواهر را ندانست و دست او را از سیاست کوتاه کرد و حتی چند نفری را برای مراقبت از او گماشت. این اشتباه شاه‌اسماعیل سبب شد تا هواپیمایش به‌علت نقص فنی سقوط کند و باز چشم‌ها برای تعیین پادشاه جدید به سمت پری‌خانم برگردد. هر‌چند خود پری‌خانم جزو کاندیداهای پادشاهی بود، اما از آنجایی که شیفتۀ خدمت بود و نه تشنۀ قدرت، تاج و تخت را به سلطان‌محمد بنده‌خدا (خدا‌بنده) تفویض کرد.

    بیشتر بخوانید
  • سنت حقوقی مسلمانان و چالش برابری جنسیتی

    سنت حقوقی مسلمانان و چالش برابری جنسیتی

    در قرن بیستم، مسلمانان مباحث و مطالب بسیاری دربارۀ «منزلت زنان در اسلام» مطرح کرده‌اند. بخش عمده‌ای از این مجادلات تدافعی بوده است ـ دفاعی دربرابر انتقادات مدرنیست‌ها از قوانین تبعیض‌آمیز خانواده و روابط جنسیتی نابرابر، که به زعم آنها با استفاده از متون اسلامی توجیه شده‌اند.

    بیشتر بخوانید
  • حقوق‭ ‬و‭ ‬مجازات‭ ‬متهم‭ ‬به‭ ‬بی‌حجابی

    حقوق‭ ‬و‭ ‬مجازات‭ ‬متهم‭ ‬به‭ ‬بی‌حجابی

    اگر زنی در کشور ما عامدانه بخشی از حجاب اسلامی خود را بر‌دارد، چگونه و تحت چه شرایطی این عمل جرم و قابل مجازات است؟ در جریان دادرسی و محاکمه متهم از چه حقوقی برخوردار خواهد بود؟ و «کشف حجاب» اساساً در چه اماکنی تعریف و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است؟

    بیشتر بخوانید
  • گفت وگو با دکتر بهشید ارفع نیا، حقوق‌دان

    گفت وگو با دکتر بهشید ارفع نیا، حقوق‌دان

    زنان بی‌هویت، فرزندان بی‌نام و نشان زن خارجی که با مرد ایرانی ازدواج می‌کند، بی‌هیچ قید و شرطی تابعیت ایرانی پیدا می‌کند. اما وقتی به زن ایرانی می‌رسیم ماجرا شکل دیگری پیدا می‌کند. ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی در برخی موارد موجب از دست رفتن تابعیت ایرانی زن می‌شود. از سوی دیگر، زن ایرانی در صورت ازدواج با مرد غیرایرانی نمی‌تواند تابعیت خود را به فرزندش منتقل کند. تبعیض‌هایی که در قانون تابعیت بر زن ایرانی و فرزندان حاصل از ازدواجش با مرد خارجی اعمال می‌شود داستان‌هایی گاه شگفت‌انگیز و در عین حال غمبار رقم می‌زند؛ روایت‌‌ زندگی زنانی که با چنین ازدواجی بی‌هویت می‌شوند و فرزندانشان، بی‌نام و نشان‌تر از مادر، در سرزمینی که در آن زاده شده‌اند سرگردان‌اند. منظور از مردان خارجی اینجا اغلب همان مهاجران افغانستانی و گاه عراقی هستند که به دلیل سیاست درهای باز در سال‌های گذشته به ایران آمدند و می‌خواستند خانه و زندگی‌شان را از طریق ازدواج با زنی ایرانی محکم کنند، غافل از آنکه این بی‌سروسامانی را برای نسل‌های بعد از خود نیز به یادگار می‌گذارند.

    بیشتر بخوانید
  • اعطای تابعیت؛ آری یا نه؟

    اعطای تابعیت؛ آری یا نه؟

    ما دیده نمی‎شویم! روی صحنه با همه صحبت می‎کند. پدر و مادر و خواهر و پدربزرگ و مادربزرگش را مخاطب قرار می‌دهد. اما افاقه نمی‌کند. او به چشم کسی نمی‌آید. در نمایش خانه‌و.ا.د.ه، محمد مساوات پسری را نشان می‎دهد که از چشم خانواده افتاده و به حکم پدر، کسی حق ندارد او را ببیند. انگار که وجود ندارد. اما خواهر، آخر نمایش، در مقابل تلاش‎های بی‎وقفۀ پسر خانواده از حکم پدر شانه خالی می‎کند و نیم‌نگاهی به پسر می‎اندازد. پسری که با دیده شدن از سوی یک نفر از نو هست می‏شود. ماجرای بچه‌هایی که در جامعه فاقد شناسنامه یا نوعی از هویت‌اند دست کمی از پسرِ طردشدۀ آن نمایش ندارد. بچه‌هایی که در کودکی استعدادها و توانایی‌هایشان دیده نمی‎شود و سرکوب می‎شوند به‌مرور در جامعه با طرد کامل مواجه می‎شوند و در بزرگسالی هم بزه‌های احتمالی‎شان دیده نخواهد شد. افرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجیب یکی از این گروه‌ها هستند.

    بیشتر بخوانید
  • گفت‌وگو با خواهران کشیری، دوقلوهای قهرمان پرتاب دیسک و چکش

    گفت‌وگو با خواهران کشیری، دوقلوهای قهرمان پرتاب دیسک و چکش

    در المپیک ۲۰۲۰ منتظر مدال ما باشید امینه و تهمینه کشیری، خواهران دوقلوی ورزشکار، در روستای اچهاردهب شهرستان کردکوی در استان گلستان زندگی می‌کنند. امینه در رشتۀ پرتاب چکش فعالیت می‌کند و تهمینه در رشتۀ پرتاب دیسک. دوقلوهای با‌استعداد متولد ۱۳۷۷ هستند و در رشته‌های تکواندو و ژیمناستیک هم دستی دارند.

    بیشتر بخوانید
  • گفت‌وگو با رضا خاقان‏ نژاد، کارشناس تغذیه

    گفت‌وگو با رضا خاقان‏ نژاد، کارشناس تغذیه

    چاقی نتیجۀ اختلال متابولیسمی است طبق آمار فوربس، ۵۳ درصد مردم ایران اضافه‏وزن دارند. سهم چاقی زنان تقریباً دو برابر مردان است. در عین حال، مرکز تحقیقات غدد درون‏ریز در تهران اعلام کرده است که چاقی مفرط در زنان ۳۵ درصد و در مردان ۱۵درصد است. رژیم غذایی پرکالری و گسترش شهرنشینی از دلایل اصلی این معضل دانسته می‏شود.

    بیشتر بخوانید
  • دربارۀ چیماماندا نگوزی‌آدیچی، رمان‌نویسی که با زنان حرف می‌زند

    دربارۀ چیماماندا نگوزی‌آدیچی، رمان‌نویسی که با زنان حرف می‌زند

    به دخترت بیاموز اولین رمانش که منتشر شد نه‌تنها در امریکا بلکه در نیجریه هم خیلی سر‌و‌صدا کرد، اما مردان نیجریه زیاد از چاپ کتاب او خوشحال نبودند. در واقع، منتقدان ادبی مرد و روزنامه‌نگارها می‌گفتند این نویسندۀ زن جوان خیلی حرف زده و یکی دو نفر هم بعد از خواندن رمان گل ختمی بنفش نصیحتش کردند که «مواظب باش انگ فمینیست نخوری! این‌جوری شوهر پیدا نمی‌کنی و همه فکر می‌کنند آدم افسرده و شاکی‌ای هستی.»

    بیشتر بخوانید
  • کولی من است

    کولی من است

    گفت‌و‌گو با سیمین بهبهانی در پاییز ۱۳۸۶ دو دوست ارجمند، یکی مژده دقیقی مترجم ادب و دیگری شهلا شرکت روزنامه‌نگار، از سر حسن ظن، از صاحب این قلم خواستند تا در دیدارشان با بانو سیمین بهبهانی آنان را همراهی و در گفت‌وگوهایشان شرکت کنم. البته با کمال میل پذیرفتم. یکی دو سالی بود که این بانوی گرانقدر را ندیده بودم. در صبح روزی برفی اما نه چندان سرد در دی ماه به منزل جدید ایشان در مرکز شهر رفتیم. با خوشرویی، مهر و وسعت نظر همیشگی خود ما را پذیرفت.

    بیشتر بخوانید
  • گفت‌وگو با فرخنده آقایی

    گفت‌وگو با فرخنده آقایی

    از نسل دوم زنان نویسنده است که کارشان را بعد از انقلاب در دهه‌های شصت و هفتاد شروع کردند و نامشان با ادبیات زنان گره خورده است. نوشتن را با مجموعه داستان تپه‌های سبز (۱۳۶۶) آغاز کرد، ولی با مجموعه داستان راز کوچک بود که به عنوان نویسنده‌ای صاحب‌سبک مطرح شد. این کتاب جایزۀ ادبی گردون را برایش به ارمغان آورد و از آثار برگزیدۀ جایزۀ بیست سال داستان‌نویسیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. پس از آن دو مجموعه داستان دیگر هم منتشر کرد: یک زن یک عشق (۱۳۷۶) و گربه‌های گچی (۱۳۸۲). جنسیت گمشده (۱۳۷۹) و از شیطان آموخت و سوزاند (۱۳۸۴) رمان‌های او هستند. از فرخنده آقایی به‌تازگی، بعد از سکوتی طولانی، دو کتابِ زنی با زنبیل و سه نفر بودیم منتشر شده است. مناسبت گفت‌وگوی ما انتشار همین دو کتاب است.

    بیشتر بخوانید
  • گفت‌وگو با فرزانه طاهری

    گفت‌وگو با فرزانه طاهری

    رمان قرار نیست حرف راست بزند مرد صدساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد بعد از مدت‌ها اولین اثر داستانی است که شما ترجمه می‌کنید. چطور شد سراغ چنین کتاب طنز پرفروشی رفتید که امکان داشت مترجم‌های دیگر هم ترجمه‌اش را شروع کرده باشند؟

    بیشتر بخوانید
  • گفت‌وگو با بهناز علی‌پور گسگری دربارۀ رمان جدیدش جا ماندیم

    گفت‌وگو با بهناز علی‌پور گسگری دربارۀ رمان جدیدش جا ماندیم

    خوانندگان داستان‌های ایرانی بهناز علی‌پور گسکری را با دو مجموعه‌داستانِ موفقِ بگذریم و بماند می‌شناسند. اولین مجموعه‌داستانش، بگذریم (۱۳۸۳)، با استقبال منتقدان و خوانندگان روبه‌رو شد و جوایز ادبی مهرگان ادب، یلدا و پروین اعتصامی را برایش به ارمغان آورد. این موفقیت با انتشار دومین مجموعه‌اش، بماند (۱۳۸۸)، تکرار شد. این کتاب دومین‌ جایزۀ مهرگان ادب را نصیبش کرد و به فهرست نهایی برگزیدگان جایزۀ گلشیری راه یافت. بهناز علی‌پور دکترای ادبیات تطبیقی دارد و، علاوه بر تدریس در دانشگاه‌ و کلاس‌های آزاد داستان‌نویسی، به پژوهش در زمینۀ ادبیات داستانی و نوشتن نقد نیز می‌پردازد. یک مطالعۀ تطبیقی: سیمین دانشور و آنیتا دسای و معرفی، تحلیل و بررسی آثار داستانی و نمایشی از ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۰دو اثر پژوهشی او هستند که اولی در انتظار چاپ است و دومی را انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال ۱۳۹۳ منتشر کرده است. حالا، پس از وقفه‌ای طولانی،  نخستین رمان بهناز علی‌پور به نام جا ماندیم منتشر شده است، رمانی پروپیمان که جای حرف زیاد دارد.

    بیشتر بخوانید
  • شخصیت های داستان هایم به دیدنم می آیند

    شخصیت های داستان هایم به دیدنم می آیند

    فرصت دوباره‌ای برای گفت‌وگو با گلی ترقی در میان داستان‌نویس‌های معاصر، زیاد نیستند کسانی که اسمشان روی کتاب فروش آن را تضمین می‌کند. گلی ترقی یکی از این انگشت‌شمار نویسندگان موفق است. نویسندۀ گزیده‌کاری که گرچه در ایران زندگی نمی‌کند، اصرار دارد کتاب‌هایش اینجا منتشر شود و مخاطبش را در این خاک جست‌وجو می‌کند. گلی ترقی نوشتن را در دهۀ چهل شروع کرده؛ مجموعه داستان من هم چه‌گوارا هستم (۱۳۴۸) و رمان خواب زمستانی (۱۳۵۲) اولین کتاب‌هایش هستند. ولی شهرتش را بیشتر مدیون مجموعه داستان‌هایی است که در دو دهۀ اخیر از او منتشر شده: خاطره‌های پراکنده (۱۳۷۷)، جایی دیگر (۱۳۷۹) و دو دنیا (۱۳۸۱). حالا، پس از گذشت بیشتر از ده سال، مجموعه داستان جدیدی از خانم نویسنده به بازار آمده است. مناسبت این گفت‌وگو فرصت دوباره‌ای است که گلی ترقی به خوانندگان داستان‌هایش هدیه کرده است، مجموعۀ نُه داستان که بهار گذشته در نمایشگاه بین‌المللی کتاب عرضه شد.

    بیشتر بخوانید
  • معرفی کتاب فمینیسم‌های ادبی

    معرفی کتاب فمینیسم‌های ادبی

    عصیان زنانه بر چارچوب‌های دیرپای نقد ادبی مطالعهٔ کتاب فمینیسم‌های ادبی را تمام کرده‌ام و می‌خواهم دربارۀ آن بنویسم. اما پیش از هر سخنی دربارۀ کتاب باید به پرسشی پیشینی در ساحت ذهن پاسخ بگویم: آشنایی با شیوه‌هایی که زنان از گذر آنها قصه‌ها را روایت می‌کنند، می‌خوانند، نقد می‌کنند یا به مدد آنها روایت می‌شوند چگونه می‌تواند بر سبک نوشتار مرسوم، چارچوبه‌ای که به طور طبیعی از یک متن معرفی کتاب در نشریه‌ای وزین و دیرپای انتظار می‌رو

    بیشتر بخوانید
  • گفت‌وگو با زنان مستقل در عرصۀ ادبیات

    گفت‌وگو با زنان مستقل در عرصۀ ادبیات

    زیر سایۀ خود وقتی اولین کتاب آن تایلر در ایران منتشر شد یکی از خبرگزاری‌ها نوشت: کتاب همسر تقی مدرسی در ایران ترجمه شد. مدرسی در مصاحبه‌ای گفته بود در امریکا او را نویسنده‌ای که شوهر آن تایلر است، معرفی می‌کنند. آن تایلر نویسندۀ برندۀ جایزۀ بوکر است و به گفتۀ گلی امامی، که کتاب نقب زدن به امریکا را از او ترجمه کرده است، «یکی از ده تا نویسندۀ مهم امریکاست». تا زمانی که تقی مدرسی زنده بود در آثارش هیچ شخصیت ایرانی نداشت: «به قدری امریکایی می‌نوشت که با اینکه خیلی دوستش داشتم اما علاقه‌مند نشدم کارهایش را ترجمه کنم چون فکر کردم چنین فضای امریکایی برای خوانندۀ ایرانی جذاب نیست. تا اینکه کتاب نقب زدن به امریکا درآمد و در این کتاب متوجه می‌شویم که او فرهنگ ایرانی را می‌شناسد اما می‌خواست استقلال خود را حفظ کند».

    بیشتر بخوانید
  • ارزشیابی کارهای مراقبتی

    ارزشیابی کارهای مراقبتی

    جنسیت، توان‌افزایی و اقتصاد تیمارداری نانسی فولبر تیمارداری را چگونه باید تعریف و اندازه‌گیری کرد تا بر شناخت ما از تأثیر توسعۀ اقتصادی بر زندگی زنان بیفزاید؟ این مقاله به این پرسش می‌پردازد و چند رویکرد عملی برای تولید شاخص‌های توسعه پیشنهاد می‌دهد که شاید بتوانند تفاوت‌های جنسیتی را در مراقبت از وابستگان در هر دو وجه مالی و زمانی اندازه بگیرند.

    بیشتر بخوانید
  • تجربۀ شهری‌نویسی به روایت نویسندگان زن

    تجربۀ شهری‌نویسی به روایت نویسندگان زن

    پرسه‌های زنانه روی حواس شهر الصاق هر گونه چگونگی به یک اثر ادبی نوعی برخورد محدود‌کننده محسوب می‌شود، اما می‌تواند راه را برای سرکشی به نقاطِ کمتر‌دیده‌شده و مغفولِ جهان‌وارۀ شعر، داستان یا نمایش‌نامه باز ‌کند. با این کار دست به واکاوی لایه‌های ناخودآگاه یک اثر زده‌ایم که محصول احضار ظریف‌ترین دریافت‌های نویسنده ـ از هر آنچه که قدرت اثر‌گذاری دارد ـ به متن است. واکاوی گوشه‌ای از این لایه‌ها، وقتی تنها دستمایۀ نقد ادبی باشد، برخوردی سلبی را رقم می‌زند که متن و تحلیل آن را به نام‌هایی همچون ادبیات زنانه، مردانه، اقلیمی، روستایی، شهری، آپارتمانی و آشپزخانه‌ای محدود می‌کند. البته این فرضیه دو لبه دارد،

    بیشتر بخوانید
  • تکه‏ هایی دربارۀ نامه‏ نگاری در زیست نویسندگان زن ایران

    تکه‏ هایی دربارۀ نامه‏ نگاری در زیست نویسندگان زن ایران

    چون که اسرار هویدا می‏کرد... سنتِ نامه‏نگاری در تاریخ ادبیات ایران قدمت طولانی ولی نه چندان متواتری دارد. در واقع اگر بخواهیم به نامه به‏عنوان یک ساختار روایی‏-ادبی نگاه کنیم که درش نویسنده تلاش داشته چیزی بیش از انتقال مفاهیم انجام دهد نمی‏توانیم چندان دور برویم و در تاریخ ایران عقب‏گرد کنیم. هرچند انبوهی نامه از دوره‏های مختلف تاریخی ایران به‏خصوص صفویه باقی مانده است اما اصولاً ساختار این نامه‏ها بیشتر در کسوتِ فرمان‏های حکومتی ا‏ست یا دستورهای سیاسی میانِ رده‏های مختلف صاحبانِ قدرت در ایران.

    بیشتر بخوانید
  • دروغ‏ها

    دروغ‏ها

    جی. ام. کوتزی، ترجمۀ گلی امامی جان مکسول کوتزی (جی. ام. کوتزی) رمان‏نویس، مقاله‏نویس، زبان‏شناس و مترجم اهل افریقای جنوبی است. او در سال ۲۰۰۲ به آدِلاید در استرالیا نقل مکان کرد و در سال ۲۰۰۶ شهروند استرالیا شد. این نویسنده در سال ۲۰۰۳ جایزۀ نوبل ادبیات را دریافت کرد و علاوه بر این جایزه کمابیش تمام جوایز مهمی را که به نویسنده‏ای تعلق می‏گیرد، به دست آورده است.

    بیشتر بخوانید
  • با الیف شافاک، پرفروش‌ترین رمان‌نویس تاریخ ترکیه

    با الیف شافاک، پرفروش‌ترین رمان‌نویس تاریخ ترکیه

    در استراسبورگ به دنیا آمده، سال‌هاست در لندن زندگی می‌کند و در بدو ورود به کتابفروشی‌های بزرگ استانبول کتاب‌هایش شبیه قلۀ‌ بزرگی چشم را می‌نوازند. اما مخاطبان الیف شافاک، نویسندۀ ترک، به کشور ترکیه محدود نمی‌شوند. هر چند فروش میلیونی کتاب‌های او در ترکیه یکی از اعجاب‌های ادبیات است، اما شافاک در بریتانیا و فرانسه هم مخاطبان زیادی دارد و حالا در ایران نیز با رمان ملت عشق بسیار شناخته شده؛ اولین کتابی که از او به فارسی ترجمه و بیش از پنجاه بار تجدید چاپ شده است. البته آثار دیگری هم از او در ایران منتشر شده‌اند، اما ملت عشق برای جامعۀ ایران اثر آشنا و محبوبی بود. الیف شافاک در این رمان سراغ نام‌های آشنا و ایرانی رفته و بازخوانی جذاب و متفاوتی از رابطۀ شمس و مولانا به تصویر کشیده است.

    بیشتر بخوانید
  • نگاهی به کتاب چیزی به تابستان نمانده، نوشتۀ بهاران بنی‌احمدی

    نگاهی به کتاب چیزی به تابستان نمانده، نوشتۀ بهاران بنی‌احمدی

    داشتم برای چندمین بار چیزی به تابستان نمانده را بازخوانی می‌کردم. داستانی دربارۀ «دو زن». یکی از نسل انقلاب و جنگ و دیگری از نسل بعد، نسل دختران، که ناگهان رمان بلقیس سلیمانی با عنوان آن مادران، این دختران هم از راه رسید. چاپ ۱۳۹۷. تصادف جالبی بود. رمان او نیز دغدغۀ‌ اصلی‌اش کنار هم گذاشتن دو نسل از زنان بود. هم در وجه تقابلی دو نسل و هم ستیز شخصیتی مادران و دختران. موضوع و زاویۀ نگاه هر دو نویسنده یکی است: روایت زنانی که از انقلاب و با انقلاب آمده‌اند و زنان یا دخترانی پس از انقلاب. این دو رمان اشتراکات زیادی با هم دارند، بی‌آنکه شباهتی به هم داشته باشند.

    بیشتر بخوانید
  • گفت‌وگو با فریبا وفی

    گفت‌وگو با فریبا وفی

    فریبا وفی از سال ۱۳۶۷ که اولین داستانش در مجلۀ آدینه منتشر شد، آهسته و پیوسته نوشته است و می‌شود گفت حالا دیگر سبکی از آن خودش دارد. داستان‌های کوتاه و رمان‌هایش با استقبال روبه‌رو می‌شوند و به چاپ‌های متعدد می‌رسند و خواننده‌هایی دارد که منتظر کتاب‌های تازه‌اش هستند. در عمق صحنه، حتی وقتی می‌خندیم، در راه ویلا‌، و همه‌ی افق مجموعه داستان‎‌های او هستند. اولین رمانش، پرندۀ من، چند جایزۀ ادبی برایش به ارمغان آورد. موفقیتی که با انتشار رمانِرویای تبت تکرار شد. ترلان، ماه کامل می‌شود، و رازی در کوچه‌ها رمان‌های دیگر او هستند.مناسبت این گفت‌وگو انتشار آخرین رمان فریبا وفی است: بعد از پایان، که در روزهای پایانی سال گذشته منتشر شد.

    بیشتر بخوانید
  • زندگی و روزگار زنان ایرانی که با اتباع ازدواج کرده‌اند

    زندگی و روزگار زنان ایرانی که با اتباع ازدواج کرده‌اند

    ۲بنویسید به ما خون جگر هم بدهند روایت اول: سیاه‌سر شش ماه دیگر یک نفر به جمع ‌بی‌هویت‌های دنیا اضافه می‌شود. اسمش در هیچ شناسنامه‌ و مدرک هویتی نمی‌آید، جز یک کارت کوچک به اندازۀ عابر‌بانک؛ کارت اتباع که خودش نماد و نشانه و آغاز تبعیض است، داغی است که مثل داغ سالک روی پیشانی‌اش می‌ماند تا آخر عمر، اگر کسی بر آن مرهم نگذارد. هنوز برایش اسمی انتخاب نکرده‌اند، اما می‌شود این‌طور معرفی‌اش کرد: فرزند زهرای ۱۵ساله، نوۀ اکرم ۳۳ساله و نتیجۀ معصومه‌ ۴۹ساله.

    بیشتر بخوانید
  • اخبار بد با ما چه می‌کنند؟

    اخبار بد با ما چه می‌کنند؟

     در طول تاریخ، حوادث ناگوار بسیاری رخ داده است که به دلیل حضور نداشتن رسانه‌های جمعی تنها افراد درگیر در آن از رخدادشان باخبر بوده‌اند. اما امروز ما می‌توانیم از تمام اخبار ریز و درشت منفی، فارغ از اینکه تا چه حد به صورت مستقیم به ما مرتبط‌اند یا برای ما اهمیت دارند، باخبر باشیم. اخبار و تصاویر مربوط به خودکشی، قتل، کودک‌آزاری، جنگ و جنایت‌های گروه‌های افراطی، فسادهای سیاسی و اقتصادی، گرسنگی و فقر، حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و... یکی پس از دیگری منتشر می‌شوند و گاهی حتی فرصت هضم خبر قبلی را هم به مخاطبان نمی‌دهند.

    بیشتر بخوانید
  • گذری بر اندیشه‌های فاطمه مرنیسی

    گذری بر اندیشه‌های فاطمه مرنیسی

    «برای گشودن بال‌هایتان دو پیش‌نیاز وجود دارد: اول، محصور‌شدگی را احساس کنید، دوم، اعتقاد داشته باشید که می‌توانید دیوارهای حصار را بشکنید.» فاطمه مرنیسی فاطمه مرنیسی، جامعه‌شناس و نویسندۀ مراکشی که با آثار جریان‌سازش در عرصۀ فمنیسم اسلامی شناخته شده است، در ۱۹۴۰ در شهر فاس ِمراکش، در خانواده‌ای از طبقۀ متوسط متولد شد.

    بیشتر بخوانید
  • نگاهی‭ ‬روایی‭ ‬به‭ ‬پدیدۀ‭ ‬‬‬‬‬ سکسیسم‭ ‬مخفی‬

    نگاهی‭ ‬روایی‭ ‬به‭ ‬پدیدۀ‭ ‬‬‬‬‬ سکسیسم‭ ‬مخفی‬

    اول او‭ ‬یک‭ ‬زن‭ ‬است‭‬ یک زن فمینیست. درست یادش نمی‌آید اولین بار کِی واژۀ فمینیسم را شنید. احتمالاً در نوجوانی، وقتی پسرخالۀ انتلکتوئلش تصمیم به گیاه‌خواری گرفته بود و برایش توضیح داده بود که از حیوانات حمایت می‌کند چون آنها نمی‌توانند در برابر انسان از خودشان مراقبت کنند. بعد هم اضافه کرده بود که همۀ موجودات ضعیف انجمنی برای حمایت دارند و مثال زده بود حمایت از کودکان، حمایت از بیماران سرطانی، حمایت از جنگ‌زده‌ها و... فمینیست‌ها!

    بیشتر بخوانید
  • ما‭ ‬دختران‭ ‬مردم‬‬

    ما‭ ‬دختران‭ ‬مردم‬‬

    فیلمی که چندی پیش از درگیری یک مأمور گشت ارشاد با یکی از شهروندان در فضای مجازی منتشر شد واکنش‌های رسمی و غیر‌رسمی بسیاری در جامعه برانگیخت. این واکنش‌ها به ابعاد مختلف حقوقی، فرهنگی و اجتماعی این حادثه می‌پرداخت که خود شاهدی بود بر پیچیدگی و حساسیت قانون و وجود خلأهای قانونی و هنجاری در زمینۀ بایدها و نبایدها در رویارویی شهروندان با مأموران قانون.

    بیشتر بخوانید
  • اضطراب‭ ‬بی‌حیثیتی‭ ‬و‭ ‬فحش‭ ‬جنسی‬‬‬‬

    اضطراب‭ ‬بی‌حیثیتی‭ ‬و‭ ‬فحش‭ ‬جنسی‬‬‬‬

    به جست‌وجوی تفاوت‌های معنادار در گونه‌های مختلف کیفر پرداخت. بر این مبنا که اگر جرم آن‌ چیزی باشد که وجدان‌ جمعی جوامع را به گونه‌ای شدید و روشن خدشه‌دار می‌کند، کیفرْ واکنش آن اخلاقیت الزام‌آوری است که به دنبالش می‌گردیم اما به دلیل حضور سنگین و خصلت دربرگیرندگی و پیشینی بودن نسبت به افراد جامعه رؤیت‌ناپذیر است؛ همان‌گونه که آب برای ماهی.۱

    بیشتر بخوانید
  • فحش‌های‭ ‬جنسیتی‭

    فحش‌های‭ ‬جنسیتی‭

    ساعت دو بعد از نصفِ شب است. سر‌و‌صدای ناگهانیِ خیابان از خواب بیدارم می‎کند. جلو کنجکاوی‌ام را نمی‎توانم بگیرم. سرم را از پنجره بیرون می‎کنم. زنی حدوداً سی‎ساله با موهایی طلایی، با قفل فرمانی در دست، به سوی مردی حدوداً بیست‌و‌چهار‌ساله با ریش‌های سیاه می‌رود و مرد از او فرار می‌کند. پاشنۀ کفش زن بلند است و مرد کوتاه. فاصله‌شان هر لحظه بیشتر می‎شود. زن فحش می‌دهد. از لبۀ پنجره فرصت و انگیزه‌ای برای مداخله و حل کردن دعوا ندارم. به جایش مشغول ثبت و طبقه‌بندی شنیده‎هایم می‎شوم. دو‌سومِ فحش‌های زن با امادرب شروع می‎شود و بقیۀ آنها مخاطب اصلی‎اش خواهرِ مرد است. در سه‌چهارم فحش‌ها خودِ زن فاعل کاری است که در حالت طبیعی از پسش برنمی‎آید. در یک‌چهارم باقی‌مانده وظیفۀ آن کار به حیوانات و اشیا واگذار شده است. قسمتی از فحش‌ها به گوشم جدید است. کلمات استفاده‌شده در آنها لزوماً رکیک‌تر از قبلی‎ها نیستند، صرفاً ترکیب جدیدی از هم‌نشینی کلمات کنار هم هستند. درگیری آن دو شخص و فحش‌های زن نیم‌ساعت بعد، با آمدن ماشین پلیس، به جای دیگری منتقل می‎شود. اما داده‌های طبقه‎بندی‌شده چند‌ماهی در ذهنم می‌مانند.

    بیشتر بخوانید
  • اجباری‭ ‬شدن‭ ‬حجاب روایت‭ ‬یک‭ ‬مفصل‏بندی‭ ‬ایدئولوژیک

    اجباری‭ ‬شدن‭ ‬حجاب روایت‭ ‬یک‭ ‬مفصل‏بندی‭ ‬ایدئولوژیک

    روز پنج‏شنبه، ۷ دی ۹۶، در حالی که شبکه‏های خبری و کانال‏های تلگرامی پر بود از خبر تجمعات اعتراضی مردم در شهرهای مشهد و نیشابور، تصویر زنی در میان اخبار منتشر شد که با بلوز و شلوار تیره بر بالای یک بلندی در خیابان انقلاب ایستاده و شال سفیدی را بر یک چوب آویخته بود. در هفته‏های پیش از آن هم دست‏کم دو ورزشکار زن ایرانی، تکتم آخوندزاده، از ورزشکاران تیم ملی قایقرانی، و درنا ماهینی، قهرمان دو‏‏و‏میدانی، در اینستاگرام خود به حجاب اجباری اعتراض کردند. از آنها خواسته شد که از حرکت خود اعلام برائت کنند. تکتم آخوندزاده اعتراض خود را با شعری از هیلا صدیقی همراه کرد و در اینستاگرامش نوشت: «خانه‏ات را باد برد/تو هنوزم نگران وزش باد در موی منی؟». درنا ماهینی هم جواب تندی داد.

    بیشتر بخوانید
  • زنان‭ ‬و‭ ‬فضاهای‭ ‬عمومی‭ ‬شهری

    زنان‭ ‬و‭ ‬فضاهای‭ ‬عمومی‭ ‬شهری

    وقتی در شهر راه می‌روید و گشت می‌زنید، هیچ وقت متوجه تفاوتی در رفتار زنان و مردان شده‏اید؟ اگر کمی دقت کنید همیشه مردانی را می‏بینید که بی‏هدف و با لختی در گذرگاه‏ها یا گوشه و کنار شهر حضور دارند. اما انگار قرارداد نانوشته‌ای وجود دارد که زنان عموماً بدون هدف به فضای شهر پا نمی‏گذارند. آنها همیشه مقصد و منظوری از آمدن به خیابان‏ دارند. همیشه از جایی به جایی می‏روند یا کاری می‌کنند. انگار همۀ ما به شکل ضمنی می‏دانیم که شهر جای درنگ و پرسۀ زنانه نیست.

    بیشتر بخوانید
  • صنعت تبلیغات در خدمت خواست‌های جنبش زنان

    صنعت تبلیغات در خدمت خواست‌های جنبش زنان

    موج چهارم جنبش زنان روز‌به‌روز در حال گسترش است؛ موجی که در آن برخی از زنان و مردان به کمک رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای نوین دیجیتالی تلاش می‌کنند تفسیر دیگری از برابری‌ جنسیتی ارائه دهند. موج چهارمی‌ها وبلاگ دارند، مبارزات توییتری و کمپین‌های آنلاین راه می‌اندازند، هشتگ می‌سازند و برای افزایش آگاهی در حوزۀ زنان و از بین بردن کلیشه‌های جنسیتی تلاش می‌کنند.

    بیشتر بخوانید
  • چگونه هیجانات خود را مدیریت کنیم؟

    چگونه هیجانات خود را مدیریت کنیم؟

    هیجانات بنیادی‌ترین بخش وجود ما هستند، آنها دریچۀ ارتباط ما با خودمان و جهان خارج‌اند. ما پیش از آنکه بفهمیم، حس می‌کنیم. بیش از آنکه فکر کنیم، احساس می‌کنیم. حوادث تلخ زندگی که برای خودمان یا عزیزانمان اتفاق می‌افتد، یا حوادث تلخی که از رسانه‌ها به‌صورت روزمره دریافت می‌کنیم می‌تواند ما را اگر از خود مراقبت نکنیم به سمت فرسودگی روانی سوق دهد. نحوۀ برخورد افراد با هیجانات متفاوت است؛ برخی ممکن است به دلیل حوادث تلخی که در گذشته تجربه کرده‌اند دچار کرختی هیجانی و بی‌حسی شده باشند. کرختی و بی‌حسی به این معنا نیست که این افراد هیچ احساسی ندارند، بلکه به این معناست که دیگر قادر به احساس، ادراک و ابراز هیجانات خود نیستند. این افراد در ظاهر مات، بی‌تفاوت یا فراموشکار و گیج هستند. کرختی هیجانی یک مکانیسم بقا در برابر شرایط سخت است، مثل حیوانات که وقتی میزان خطر و فشار به بالاترین حد خود می‌رسد خودشان را به مردن می‌زنند تا بتوانند خطر را پشت سر بگذارند.

    بیشتر بخوانید
  • لایحۀ نجات‌بخش اصلاح قانون تابعیت در چند قدمی مجلس

    لایحۀ نجات‌بخش اصلاح قانون تابعیت در چند قدمی مجلس

    در چشمانشان چیزی از جنس امید سوسو می‌زند. آرام و قرار ندارند. با یک توپ بسکتبال رنگ‌و‌رو‌رفته و بی‌باد مشغول بازی‌اند. توپی که به شکل کنایه‌آمیزی شبیه سهم‌ آنها از زندگی است در محله‌ای که نامش را «شیرآباد» گذاشته‌اند. یکی از فعالان اجتماعی زاهدان اینجا را قلب اعتیاد ایران می‌نامد. مهد بی‌شناسنامه‌ها و کودکان بی‌هویت. برخی لباس بلوچی به تن دارند و برخی دیگر با قد و قواره‌ای کوچک چادری مشکی پوشیده‌اند. دست‌ها را حنا گذاشته‌اند و نگاه بازیگوش‌شان پی دوربین و تجهیزات ما می‌دود. خجالت می‌کشند و در مقابل دوربین راحت نیستند. باید شوخی و خنده را چاشنی گفت‌وگو کنی و حتی جایی در پی همان توپ زهوار‌دررفته و بازی کودکانه‌شان بدوی.

    بیشتر بخوانید
  • جنسیت‭ ‬برساخته‌ای‭ ‬اجتماعی‭ ‬نیست‬‬‬

    جنسیت‭ ‬برساخته‌ای‭ ‬اجتماعی‭ ‬نیست‬‬‬

    «امروز اما برای نخستین بار در تمام عمرم تنم لرزید. ... اینکه بگوییم زن‌ها باید در زمرۀ کسانی شمرده شوند که حق رأی دارند عین این است که بگوییم آنها ناقص‌العقل یا کم‌‌خرد نیستند!... در دین ما، اسلام، مسئولیت زن با مرد است و چون دین رسمی ما اسلام است، مسئول آنها ماییم، در‌ نتیجه زنان حق رأی ندارند.» سخنرانی آیت‌‌الله سیدحسن مدرس، مجلس دوم، روز دوازدهم امرداد ۱۲۹۰ خورشیدی (هشتم شعبان ۱۳۲۹ ه.ق.)

    بیشتر بخوانید
  • محدودیت‌ها‭ ‬و‭ ‬مقدوریت‌ها‭ ‬در‭ ‬‬‬‬‬ حوزه‌های‭ ‬علمیۀ‭ ‬خواهران‬‬

    محدودیت‌ها‭ ‬و‭ ‬مقدوریت‌ها‭ ‬در‭ ‬‬‬‬‬ حوزه‌های‭ ‬علمیۀ‭ ‬خواهران‬‬

    پس از انقلاب اسلامی، تأسیس جامعه‏الزهرا، نخستین حوزۀ علمیۀ رسمی خواهران، امکان‌های جدیدی برای ورود زنان به سلسله‏مراتب روحانیت گشود. رشد سریع حوزه‌های علمیۀ خواهران بر تعداد زنانی که تحصیلات حوزوی رسمی داشتند افزود، اما با آنکه حوزه‌های علمیۀ مردان به تربیت مجتهدانی مشغول‌اند که توان قانون‏گذاری دارند، وظیفۀ نخست حوزه‌های خواهران تربیت مدرس و مبلغ است.

    بیشتر بخوانید
  • نقدی‭ ‬به‭ ‬گفتمان‭ ‬زنان‭ ‬ونوسی،‭ ‬مردان‭ ‬مریخی‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

    نقدی‭ ‬به‭ ‬گفتمان‭ ‬زنان‭ ‬ونوسی،‭ ‬مردان‭ ‬مریخی‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

    در سال ۱۹۹۲ کتاب زنان ونوسی، مردان مریخی،نوشتۀجانگری،بیشازهفتمیلیوننسخهدرامریکافروشرفت. اینکتابتاکنونبه ۴۰زبانترجمه شده و میلیون‏ها دلار برای نویسنده درآمد داشته است. جان گری بر اساس ایدۀ محوری تفاوت سیاره‏ای زن و مرد کتاب‏های دیگری نوشته و شوهای تلویزیونی و سمینارهای متعددی برگزار کرده است. این کتاب، که به رابطۀ بین دو جنس با تأکید بر تفاوت‏های بنیادی بین دو جنس می‏پردازد، نوعی روان‏شناسی عامیانه۱ محسوب می‏شود که مورد انتقاد روان‏شناسان و جامعه‏شناسان آکادمیک قرار گرفته است. بسیاری از روان‏شناسان معتقدند این کتاب بیش از آنکه مبتنی بر درکی روان‏شناختی از تفاوت دو جنس باشد تأکیدی‏ است اغراق‏آمیز بر کلیشه‏های جنسیتی که خود باعث کلیشه‏سازی می‏شود.

    بیشتر بخوانید
  • بررسی‭ ‬دلایل‭ ‬نارضایتی‭ ‬جنسی‭ ‬بین‭ ‬زوج‌های‭ ‬ایرانی‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

    بررسی‭ ‬دلایل‭ ‬نارضایتی‭ ‬جنسی‭ ‬بین‭ ‬زوج‌های‭ ‬ایرانی‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

    در سال ۱۳۸۶، دبیر همایش خانواده و سلامتی در ایران، اعلام می‌کند که ۵۰ تا ۶۰ درصد طلاق‌ها در ایران ناشی از مشکلات و اختلالات جنسی است. این آمار در ۱۳۸۹ تکرار می‌شود. نسرین تهرانی، مدیر مرکز سلامت خانواده در این سال اعلام می‌کند که آمارهای رسمی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد عامل ۵۰ درصد طلاق‌ها مشکلات جنسی است. به گزارش سلامت‌نیوز، در فروردین ۱۳۹۶ معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام می‌کند، طبق پژوهش‌های انجام شده، ۶۳درصد زوجین از روابط جنسیشان ناراضی‌اند و درنتیجۀ مطالعه‌ای که بر روی ۴۰۰ خانواده صورت گرفته نارضایتی جنسی در صدر اختلافات زوجین و علت اصلی طلاق است. پرسش این است که: در طول نُه سال آگاهی از بحران در روابط جنسی خانواده‌ها تا‌کنون چه اقداماتی برای خروج از بحران صورت گرفته است؟

    بیشتر بخوانید
  • الکی‌خوش‌ها و غرغروها دردی از جامعه دوا نمی‌کنند!

    الکی‌خوش‌ها و غرغروها دردی از جامعه دوا نمی‌کنند!

    مراقبت از خود کنشی اجتماعی است سرمایه‌داری متأخر حکایت زندگی عاشقانۀ ماست: غم و غصه‌مان را پشت خنده‌های پستِ اینستاگراممان پنهان می‌کنیم و با حرص و ولعی که برای خوردن غذای سالم، حفظ سلامت، پیشرفت فردی و اعشق‌ مفرط به خودب داریم، در واقع می‌خواهیم فروپاشی آهستۀ قرارداد اجتماعی را فراموش کنیم.

    بیشتر بخوانید
  • قلعه‌ی سنگباران و زنان محبوس در یک دیگ سیاه

    قلعه‌ی سنگباران و زنان محبوس در یک دیگ سیاه

    در آن زمان که امیرارسلان نامدار، در جست‌وجوی بانو فرخ‏لقای خالدار که در زنجیر و بند فولادزره دیو اسیر و زندانی بود، به طبقات زیرین زمین شتافت، در یکی از منازل قهرمانی خود به قلعۀ سنگباران رسید. در این قلعۀ سنگی، دیوی در طلسم بود که هر کس به قلعه نزدیک می‏شد او را با سنگ می‏زد و سنگباران می‏کرد.

    بیشتر بخوانید

نویسندگان