شماره ۲۲ مجله زنان امروز

  • اقتصاد از چشم‌اندازی زنانه

    اقتصاد از چشم‌اندازی زنانه

    پژوهش‌های اقتصادیِ زنانه‌نگر تاریخی طولانی‌ دارند، اما فقط چند دهه است که به عنوان مجموعه‌چشم‌اندازهایی جدید شناخته شده‌اند. آنچه امروز به نام اقتصاد زنانه‌نگر می‌شناسیم دهۀ ۱۹۶۰ در واکنش به الگوی بازار کار و مطالعات خانواده شکل گرفته است. تا پیش از آن، زنان و فعالیت‌های سنتی زنان صرفاً درون خانواده تعریف می‌شدند.

    بیشتر بخوانید
  • دربارۀ مستند ناپدید، ساختۀ فرحناز شریفی

    دربارۀ مستند ناپدید، ساختۀ فرحناز شریفی

    پیش آمده که کلیدی را گم کنیم، نامه‏ای به‏خصوص که مدتی در گنجه‏ای گذاشته بودیم و یا یادگاریِ کوچکی از یک دوست که بعد مدت‏ها دلمان هوایش را کرده است. می‏رویم و در جاهای معمول دنبال گم‌شده‏مان می‏گردیم. اول سر‏سری و بعد با جدیت. کار به سوراخ‏ سنبه‏ ها می‏کشد؛ گشتن‏های چندبارۀ فرسایشی. شده که شیءِ مورد نظر را پیدا نکنیم و دست از پا درازتر جایی بنشینیم و آخرین بارهایی را که دیده بودیمش، مرور کنیم. بر خود لعنت بفرستیم از حواس‏پرتی و فراموشی، و بسته به اهمیت چیزی که گمش کرده‏ایم بغضمان بگیرد یا احساس خسران کنیم.

    بیشتر بخوانید
  • ارزشیابی کارهای مراقبتی

    ارزشیابی کارهای مراقبتی

    جنسیت، توان‌افزایی و اقتصاد تیمارداری نانسی فولبر تیمارداری را چگونه باید تعریف و اندازه‌گیری کرد تا بر شناخت ما از تأثیر توسعۀ اقتصادی بر زندگی زنان بیفزاید؟ این مقاله به این پرسش می‌پردازد و چند رویکرد عملی برای تولید شاخص‌های توسعه پیشنهاد می‌دهد که شاید بتوانند تفاوت‌های جنسیتی را در مراقبت از وابستگان در هر دو وجه مالی و زمانی اندازه بگیرند.

    بیشتر بخوانید
  • تجربۀ شهری‌نویسی به روایت نویسندگان زن

    تجربۀ شهری‌نویسی به روایت نویسندگان زن

    پرسه‌های زنانه روی حواس شهر الصاق هر گونه چگونگی به یک اثر ادبی نوعی برخورد محدود‌کننده محسوب می‌شود، اما می‌تواند راه را برای سرکشی به نقاطِ کمتر‌دیده‌شده و مغفولِ جهان‌وارۀ شعر، داستان یا نمایش‌نامه باز ‌کند. با این کار دست به واکاوی لایه‌های ناخودآگاه یک اثر زده‌ایم که محصول احضار ظریف‌ترین دریافت‌های نویسنده ـ از هر آنچه که قدرت اثر‌گذاری دارد ـ به متن است. واکاوی گوشه‌ای از این لایه‌ها، وقتی تنها دستمایۀ نقد ادبی باشد، برخوردی سلبی را رقم می‌زند که متن و تحلیل آن را به نام‌هایی همچون ادبیات زنانه، مردانه، اقلیمی، روستایی، شهری، آپارتمانی و آشپزخانه‌ای محدود می‌کند. البته این فرضیه دو لبه دارد،

    بیشتر بخوانید